Społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój to kluczowe aspekty w ABC Czepczyński. Tak jak życie człowieka wykracza poza podstawowe funkcje biologiczne, tak działalność firm może i moim zdaniem powinna wiązać się nie tylko z zatrudnianiem pracowników, świadczeniem usług czy generowaniem zysków, ale także z tworzeniem wartości dodanej dla pracowników i ich rodzin, lokalnych społeczności, regionu i świata.
Transport i logistyka to krwioobieg gospodarki. Firmy działające w tej branży mają nie tylko wpływ na realizację usług i dostępność towarów, ale chcąc nie chcąc pozostawiają ślad na otoczeniu – poczynając od emisji CO₂, kończąc na warunkach pracy kierowców. Zaangażowanie w CSR pozwala budować bardziej zrównoważoną branżę, zwiększać lojalność klientów i wyróżnić się na tle konkurencji. A z naszego doświadczenia mogę potwierdzić, że klienci i partnerzy coraz częściej zwracają uwagę na dostawców usług transportowych, którzy wykazują większe zaangażowanie w ochronę środowiska lub wspieranie lokalnych społeczności. Co więcej, firmy inwestujące w CSR, dostrzegają też większe zaangażowanie pracowników – ludzie chcą pracować w miejscach, które mają pozytywny wpływ na świat.
Jak to robimy w ABC Czepczyński?
W ABC Czepczyński uważamy, że społeczna odpowiedzialność to troska o siebie nawzajem, zaangażowanie w rozwój naszych lokalnych społeczności we wszystkich lokalizacjach, gdzie mamy swoje oddziały oraz wspieranie potrzebujących, a także odpowiedzialność za środowisko naturalne. To nie są puste słowa, o czym świadczy duże zaangażowanie pracowników w projekty społeczne, o których zawsze mówimy podczas cyklicznych spotkań zespołu, a także komunikujemy w raportach i mediach społecznościowych. Nasza społeczna odpowiedzialność opiera się na realnych działaniach i szybkiej reakcji na potrzeby otoczenia. Podczas pandemii SARS-CoV-2 szyliśmy maseczki, a także finansowo wspieraliśmy szpitale w ramach akcji PomagaMY. Po wybuchu wojny w Ukrainie zorganizowaliśmy zbiórki pieniędzy i najpotrzebniejszych produktów, a rodzina Czepczyńskich udostępniła swój ośrodek wypoczynkowy WEZAJ, oferując schronienie matkom z dziećmi, które trafiły do punktów recepcyjnych w Krakowie i Poznaniu. Nie pozostaliśmy obojętni także podczas ubiegłorocznej powodzi – wysłaliśmy transporty z pomocą dla mieszkańców Lądka Zdroju i Kłodzka, a nasi pracownicy osobiście zaangażowali się w usuwanie skutków żywiołu w obu miastach.
Takie inicjatywy są dla nas naturalne i wpisane w codzienność, często podejmowane w odpowiedzi na nagłe zdarzenia. Gdy jeden z naszych wieloletnich kontrahentów stracił dom w wyniku pożaru, natychmiast zaoferowaliśmy pomoc.
Nasze działania wynikają z wartości, które wyznajemy – nie chcemy ograniczać się jedynie do niwelowania własnego wpływu na otoczenie. Jako sygnatariusze listów zrównoważonego rozwoju w ramach projektu „Partner with Purpose” firmy Unilever, również aktywnie promujemy takie obszary jak „sprawiedliwa praca i płaca” oraz „różnorodność i inkluzja”, co jest podstawą budowania naszej kultury organizacyjnej.
Czy branża TSL może być ekologiczna?
Powszechnie uważa się, że firmy z branży TSL, ze względu na charakter swojej działalności, nie mają możliwości działania w sposób ekologiczny. My udowadniamy, że z odpowiednią strategią i zaangażowaniem nawet w tej branży można wprowadzać rozwiązania przyjazne środowisku. Rozwój zrównoważony to rozwój społeczno-ekonomiczny, który nie narusza możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń i ochrony środowiska (encyklopedia PWN). Dla naszej firmy oznacza to troskę o ograniczenie emisji CO2 i NOx do atmosfery dzięki wykorzystaniu nowatorskich technologii w zarządzaniu transportem. Inwestujemy w elektryczną flotę samochodów służbowych oraz stacje ładowania w naszej siedzibie w Międzychodzie, zasilane energią słoneczną pozyskiwaną z paneli fotowoltaicznych. Realizujemy projekt odpowiedzialnego biura, gdzie wszyscy pracownicy są przeszkoleni i posiadają narzędzia do segregacji odpadów i oszczędzania wody oraz energii elektrycznej.
Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność biznesu potwierdzamy publikacjami raportów niefinansowych od 2022 roku, pomimo, że dyrektywa CSRD Unii Europejskiej nie nakłada jeszcze na nas tego obowiązku jako firmy z sektora MŚP.
Wartości płynące z zaangażowania społecznego
Społeczna odpowiedzialność biznesu to coś więcej niż dobry PR – to strategia, która realnie wpływa na rozwój firmy i budowanie przewagi konkurencyjnej. Zaangażowanie w działania społeczne i ekologiczne pozwala nie tylko przyciągnąć klientów, ale również zbudować trwałe relacje z partnerami biznesowymi oraz zwiększyć lojalność pracowników. Przykładem są wyniki badań przeprowadzonych przez Unilever, które wskazują, że aż 69% przedstawicieli generacji Z wybiera produkty firm odpowiedzialnych społecznie. To wyraźny sygnał, że młodsze pokolenia kierują się wartościami i oczekują ich również od swoich dostawców, pracodawców oraz partnerów biznesowych.
Warto pamiętać, że każdy mały krok w stronę społecznej odpowiedzialności może być początkiem wielkiej zmiany – zarówno dla firm, jak i dla świata.
Paweł Kaczmarczyk, Chief Sustainability Officer
Doktor nauk o Zarządzaniu i Jakości, wykładowca w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Dyrektor Rozwoju i Partnerstw w Czepczyński Family Foundation. Od 5 lat zajmuje się rozwojem edukacji finansowej i edukacji włączającej w szkołach podstawowych. Od 10 lat badacz i ekspert w obszarze zarządzania, edukacji, komunikacji i wystąpień publicznych. Współwłaściciel i Prezes Zarządu spółki doradczej NOW-A sp. z o.o.