Raport ESG
Bilans otwarcia

Niniejszy dokument powstał w ramach projektu „Opracowanie Raportu ESG dla ABC Czepczyński” realizowanego w okresie 24.03-30.06.2023r. przez Grant Thornton.

Wszystkie informacje zebrane podczas Etapu 1. zostały poddane analizie, wnioskowaniu ​i przygotowaniu przez Zespół Grant Thornton rekomendacji dla dalszych działań.

1 bilans strategiczny ESG

2 Wywiady pogłębione

3 Warsztaty ESG

Efektem Etapu 2. jest niniejszy Raport ESG – Bilans otwarcia, który zbudowany jest ​z dwóch kluczowych rozdziałów:

1 Odpowiednie zarządzanie

2 polityki działania związane
Ze zrównoważonym rozwojem

Model biznesowy

01.

KONIEC Z UBÓSTWEM

02.

ZERO GŁODU

03.

Dobre zdrowie
I jakość życia

» Prospołeczna kultura organizacyjna​

» Bezpieczne miejsce pracy

» Wdrożone systemy bezpieczeństwa

04.

dobra jakość
edukacji

» Rozwój pracowników

05.

równość
Płci

» Sprawiedliwe traktowanie

06.

czysta woda
i warunki sanitarne

» Redukcja zużycia wody

07.

czysta
i dostępna energia

» Korzystanie z odnawialnych źródeł energii

08.

wzrost gospodarczy
i godna praca

» Badania i rozwój

» Zdefiniowane cele ESG

09.

Innowacyjność,
Przemysł, infrastruktura

» Współpraca w łańcuchu dostaw

10.

mniej
nierówności

» Promowanie działań CSR i ESG

11.

Zrównoważone Miasta i społeczności

» Świadomość ESG

» Ochrona środowiska

12.

odpowiedzialna konsumpcja
i produkcja

» Gospodarka odpadami

» Optymalizacja zużycia materiałów

13.

dobre zdrowie
i jakość życia

» Redukcja CO2

» Zarządzanie ryzykiem ESG

14.

Życie
pod wodą

15.

życie
na lądzie

» Bioróznorodność

16.

pokój, sprawiedliwość
i silne instytucje

» Relacje z kontrahentami

» Rzetelny i etyczny marketing

» Zarządzanie ryzykiem ESG

17.

Partnerstwo
na rzecz celów

» Współpraca w łańcuchu dostaw

» Zdefiniowane cele ESG

Filary zrównoważonego rozwoju

E - Environment

środowisko

Systematyczne działania operacyjne mające na celu redukcję CO2, zużycie energii, wody oraz redukcję odpadów

Działalność inwestycyjna i rozwojowa wspierająca działania operacyjne

S - Social

społeczeństwo

Działania w zakresie sprzedaży, marketingu i PR mające na celu utrzymanie rzetelnej i jasnej komunikacji zewnętrznej

Budowa motywującej i angażującej kultury organizacyjnejtworzącej dobre miejsce do pracy i wspierającej rozwój pracowników ze szczególnym uwzględnieniem ESG

G - Governance

ład korporacyjny

Budowa i rozwój strategii ESG z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem środowiskowym

Dostosowanie działań do regulacji formalno-prawnych i organizacyjnych w zakresie ESG

E - ENVIROMENT Środowisko

Redukcja emisji CO2

optymalizacja
czasu pracy floty

system operacyjny
Safecargo tms

95% euro 5 i euro 6

Zrównowżony tabor spełniający wysokie normy emisji spalin i hałasu

21% floty

Elektromobilność

emisja co2

Monitoring i raportowanie do KOBiZE

Działania w obszarze środowiskowym

Firma redukuje zużycie energii ​na wiele sposób od zmiany codziennych nawyków pracowników poprzez energooszczędne rozwiązania w IT po wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych​.

Bieżący monitoring zużycia energii ​

100% żarówek energooszczędnych​

Edukacja w zakresie oszczędzania energii​

Panele fotowoltaiczne
o mocy 29,7 kWp

Mini PC lub terminale ​
o niskim poborze mocy​

Inteligentna serwerownia ATMAN ​i chmura Microsoft Azure​

Zainstalowane perlatory ​
na kranach​

Naczynia myte wyłącznie ​w zmywarkach​

Spłuczki
w toaletach dwuprzyciskowe​

Systematyczny monitoring
i naprawiane nieszczelności​

Edukacja w zakresie oszczędzania wody​

Pełna segregacja odpadów

Drugie życie sprzętu IT

Elektroniczny obiegu dokumentów Firmy

Srebrny medal Ecovadis 2022

Działalność badawczo-rozwojowa

41

Liczba prowadzonych projektów wewnętrznych

72%

Liczba zaangażowanych pracowników w projekty

271

Liczba zintegrowanych systemów informatycznych

73%

Aktywni klienci podłączeni integracjami

147

Liczba skutecznie wdrożonych projektów wewnętrznych od 2019 roku

15 000

Liczba godzin pracowniczych przeznaczanych rocznie na realizowanie projektów rozwojowych

4 863 351,05 zł

w 2022 r.

S – social Społeczeństwo

Budowanie i utrzymywanie transparentnych relacji z Klientami, Podwykonawcami, Kontrahentami

W celu uzyskania mierzalności jakości swoich usług i usług Podwykonawców oraz swojej efektywności, Firma wprowadziła Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI):

liczba terminowo zrealizowanych frachtów

poziom zaangażowania pracownika

marżowość na poszczególnych klientach / branżach / rynkach

liczba pozytywnie zweryfiowanych przewoźników

liczba zamówionych samochodów vs liczba podstawionych

Zapewnienie bezpiecznego miejsca pracy

Przepisy, instrukcje​

Zespół Zarządzania Kryzysowego ​

Uświadamianie i edukacja:
> Szkolenie BHP dla nowych pracowników​
> Regularne ćwiczenia ewakuacyjne​

System zarządzania jakością, środowiskiem ​
i bezpieczeństwem przesyłek produktów leczniczych i żywności​

Sprawiedliwe traktowanie i przyjazne miejsce pracy

Wśród zatrudnionych pracowników 60% stanowią kobiety.
Na stanowiskach kierowniczych w 2022 r. pracowało 38 osób, w tym 20 kobiet.
Prawie 50% pracowników pracuje w Firmie powyżej 5 lat.
Pracownicy z wyższym wykształceniem stanowią ponad 90% załogi.

Przyjazne miejsce pracy

integracja
i wzajemny szacunek

zapobieganie wykluczeniu mniejszości

projekt
abc empatii

pozytywna atmosfera i partnerstwo

przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji

budowanie świadomości

wolność wypowiedzi i swoboda komunikacji

równe
traktowanie
kobiet

dzień doceniania pracownika

sprawiedliwe wynagrodzenie

jasna ścieżka kariery

premie
i benefity

Współpraca
prospołeczna:

  • ponad 2-letnia współpraca z UNICEF Polska
  • współpraca z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego oraz Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Czepczyński
Family Foundation

  • ABC Ekonomii
  • ABC Empatii
  • Edu-Skarbonka

G – GOVERNANCE Ład korporacyjny

Poziom świadomości i struktury ESG

G-Governance – polityki i działania w obszarze ładu korporacyjnego
Struktury odpowiedzialne za realizację działań ESG w ABC Czepczyński​
Działania CSR​
  • We współpracy z Chief Operating Officer/ Board Member, Czepczyński Family Foundation
Wykroczenia w zakresie mobbingu i dyskryminacji
  • Komisja ds. Przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji
Przestrzeganie kodeksu postępowania spółki
  • Zespół ds. Zgodności i Bezpieczeństwa (Compliance)
Elementy środowiskowe w zakresie posiadanych certyfikatów
  • Dział Jakości​
  • Zespół ds. Doskonalenia Zintegrowanego Systemu​
  • Pełnomocnik ds. Doskonalenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania
Prezes Zarządu Spółki ABC Czepczyński
Artur Czepczyński
nadzoruje wdrożenie i realizację działań ESG Firmy, w tym CSR oraz korporacyjny systemem zgodności (Compliance)

Zdefiniowana ścieżka dekarbonizacji, cele ESG,
strategia Firmy z uwzględnieniem celów ESG

cele

Cel nadrzędny: współpraca ​z klientami, dla których kwestie bezpieczeństwa i jakości obsługi stanowią kluczowy element doboru partnerów biznesowych

Cel strategiczny: stworzenie optymalnej struktury klientów / przewoźników oraz utrzymanie najwyższej jakość realizacji zleceń

Cel strategiczny: rozwój systemu glokalizacji transportów
Cel strategiczny: rozwój ​E-spedycji

Cele dodatkowe:
  • Ochrona środowiska naturalnego
  • Przeciwdziałanie korupcji
  • Szybka, fachowa i terminowa realizacja usługi
  • Monitorowanie, przestrzeganie i spełnianie wymagań prawnych i innych dotyczących realizacji usługi, ochrony środowiska oraz zidentyfikowanych aspektów środowiskowych
  • Zatrudnianie kompetentnych pracowników, ​stale podnoszących umiejętności zawodowe ​oraz zaangażowanie na rzecz poprawy środowiska

Wdrożone systemy cyberbezpieczeństwa​

Skuteczność prowadzonych działań związanych z cyberbezpieczeństwem potwierdzają wewnętrzne oraz zewnętrzne audyty:​

  • DCOS-4,
  • ISO 9001:2015,
  • Wewnętrzny system ochrony danych

TMS

Ze względu na konieczność szybkiego dostosowywania się systemów informatycznych do zmieniających się potrzeb rynku opracowaliśmy własny system informatyczny klasy TMS. Dzięki temu ABC Czepczyński ma możliwość integrowania się z innymi systemami zewnętrznymi, co przyspiesza proces decyzyjny przy jednoczesnym utrzymaniu poufności danych i nieograniczonych możliwości rozwoju.

Digitalizacja

Wprowadziliśmy pełny elektroniczny obieg dokumentów wewnątrz firmy. Do 2025 roku będziemy gotowi na automatyzację fakturowania, elektroniczny system obsługi przewoźnika, pełną integrację z systemami księgowymi i systemami raportowymi naszych kontrahentów.

big data & cloud

Dzięki automatyzacji procesów w oparciu
o inteligentne rozwiązania chmurowe, a także dzięki zasobom BIG DATA, pozyskujemy nową wiedzę pozwalającą dostosować usługi do potrzeb rynku, zwiększać bezpieczeństwo, a także skalować działania operacyjne.

Sztuczna inteligencja

Dzięki automatyzacji procesów w oparciu
o inteligentne rozwiązania chmurowe, a także dzięki zasobom BIG DATA, pozyskujemy nową wiedzę pozwalającą dostosować usługi do potrzeb rynku, zwiększać bezpieczeństwo, a także skalować działania operacyjne.

Zapewnienie zgodności z Taksonomią UE

ABC Czepczyński nie jest ani dużą firmą, ani spółką giełdową, zatem nie ma obowiązku raportowania niefinansowego wnikającego z Dyrektywy Unii Europejskiej o sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). ​

ABC Czepczyński identyfikując swój istotny wpływ na łańcuch wartości Klientów, którzy są objęci obowiązkiem raportowania, podejmuje proaktywne działania w celu przygotowania swojego wkładu do ich zakresów raportowania w postaci m.in. publikacji niniejszego Raportu ESG – bilans otwarcia. ​

Raportowanie Klientów w zgodności z taksonomią UE będzie bowiem polegało na raportowaniu działań samej Spółki Klienta dla potrzeb własnych, jak i działań jej dostawców, partnerów biznesowych i innych podmiotów z nią powiązanych.

Pliki do pobrania