Raport ESG
Bilans otwarcia
Niniejszy dokument powstał w ramach projektu „Opracowanie Raportu ESG dla ABC Czepczyński” realizowanego w okresie 24.03-30.06.2023r. przez Grant Thornton.
Wszystkie informacje zebrane podczas Etapu 1. zostały poddane analizie, wnioskowaniu i przygotowaniu przez Zespół Grant Thornton rekomendacji dla dalszych działań.
1 bilans strategiczny ESG
2 Wywiady pogłębione
3 Warsztaty ESG
Efektem Etapu 2. jest niniejszy Raport ESG – Bilans otwarcia, który zbudowany jest z dwóch kluczowych rozdziałów:
1 Odpowiednie zarządzanie
2 polityki działania związane
Ze zrównoważonym rozwojem
Model biznesowy
01.
KONIEC Z UBÓSTWEM
02.
ZERO GŁODU
03.
Dobre zdrowie
I jakość życia
» Prospołeczna kultura organizacyjna
» Bezpieczne miejsce pracy
» Wdrożone systemy bezpieczeństwa
04.
dobra jakość
edukacji
» Rozwój pracowników
05.
równość
Płci
» Sprawiedliwe traktowanie
06.
czysta woda
i warunki sanitarne
» Redukcja zużycia wody
07.
czysta
i dostępna energia
» Korzystanie z odnawialnych źródeł energii
08.
wzrost gospodarczy
i godna praca
» Badania i rozwój
» Zdefiniowane cele ESG
09.
Innowacyjność,
Przemysł, infrastruktura
» Współpraca w łańcuchu dostaw
10.
mniej
nierówności
» Promowanie działań CSR i ESG
11.
Zrównoważone Miasta i społeczności
» Świadomość ESG
» Ochrona środowiska
12.
odpowiedzialna konsumpcja
i produkcja
» Gospodarka odpadami
» Optymalizacja zużycia materiałów
13.
dobre zdrowie
i jakość życia
» Redukcja CO2
» Zarządzanie ryzykiem ESG
14.
Życie
pod wodą
15.
życie
na lądzie
» Bioróznorodność
16.
pokój, sprawiedliwość
i silne instytucje
» Relacje z kontrahentami
» Rzetelny i etyczny marketing
» Zarządzanie ryzykiem ESG
17.
Partnerstwo
na rzecz celów
» Współpraca w łańcuchu dostaw
» Zdefiniowane cele ESG
Filary zrównoważonego rozwoju
E - Environment
środowisko
Systematyczne działania operacyjne mające na celu redukcję CO2, zużycie energii, wody oraz redukcję odpadów
Działalność inwestycyjna i rozwojowa wspierająca działania operacyjne
S - Social
społeczeństwo
Działania w zakresie sprzedaży, marketingu i PR mające na celu utrzymanie rzetelnej i jasnej komunikacji zewnętrznej
Budowa motywującej i angażującej kultury organizacyjnejtworzącej dobre miejsce do pracy i wspierającej rozwój pracowników ze szczególnym uwzględnieniem ESG
G - Governance
ład korporacyjny
Budowa i rozwój strategii ESG z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem środowiskowym
Dostosowanie działań do regulacji formalno-prawnych i organizacyjnych w zakresie ESG
E - ENVIROMENT Środowisko
Redukcja emisji CO2
optymalizacja
czasu pracy floty
system operacyjny
Safecargo tms
95% euro 5 i euro 6
Zrównowżony tabor spełniający wysokie normy emisji spalin i hałasu
21% floty
Elektromobilność
emisja co2
Monitoring i raportowanie do KOBiZE
Działania w obszarze środowiskowym
Firma redukuje zużycie energii na wiele sposób od zmiany codziennych nawyków pracowników poprzez energooszczędne rozwiązania w IT po wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych.
Bieżący monitoring zużycia energii
100% żarówek energooszczędnych
Edukacja w zakresie oszczędzania energii
Panele fotowoltaiczne
o mocy 29,7 kWp
Mini PC lub terminale
o niskim poborze mocy
Inteligentna serwerownia ATMAN i chmura Microsoft Azure
Zainstalowane perlatory
na kranach
Naczynia myte wyłącznie w zmywarkach
Spłuczki
w toaletach dwuprzyciskowe
Systematyczny monitoring
i naprawiane nieszczelności
Edukacja w zakresie oszczędzania wody
Pełna segregacja odpadów
Drugie życie sprzętu IT
Elektroniczny obiegu dokumentów Firmy
Srebrny medal Ecovadis 2022
Działalność badawczo-rozwojowa
Liczba prowadzonych projektów wewnętrznych
Liczba zaangażowanych pracowników w projekty
Liczba zintegrowanych systemów informatycznych
Aktywni klienci podłączeni integracjami
Liczba skutecznie wdrożonych projektów wewnętrznych od 2019 roku
Liczba godzin pracowniczych przeznaczanych rocznie na realizowanie projektów rozwojowych
w 2022 r.
Zapewnienie bezpiecznego miejsca pracy
Przepisy, instrukcje
Zespół Zarządzania Kryzysowego
Uświadamianie i edukacja:
> Szkolenie BHP dla nowych pracowników
> Regularne ćwiczenia ewakuacyjne
System zarządzania jakością, środowiskiem
i bezpieczeństwem przesyłek produktów leczniczych i żywności
Sprawiedliwe traktowanie i przyjazne miejsce pracy
Wśród zatrudnionych pracowników 60% stanowią kobiety.
Na stanowiskach kierowniczych w 2022 r. pracowało 38 osób, w tym 20 kobiet.
Prawie 50% pracowników pracuje w Firmie powyżej 5 lat.
Pracownicy z wyższym wykształceniem stanowią ponad 90% załogi.
Przyjazne miejsce pracy
integracja
i wzajemny szacunek
zapobieganie wykluczeniu mniejszości
abc empatii
pozytywna atmosfera i partnerstwo
przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
budowanie świadomości
wolność wypowiedzi i swoboda komunikacji
równe
traktowanie
kobiet
dzień doceniania pracownika
sprawiedliwe wynagrodzenie
jasna ścieżka kariery
premie
i benefity
Współpraca
prospołeczna:
Czepczyński
Family Foundation
G – GOVERNANCE Ład korporacyjny
Poziom świadomości i struktury ESG
Zdefiniowana ścieżka dekarbonizacji, cele ESG,
strategia Firmy z uwzględnieniem celów ESG
cele
Cel nadrzędny: współpraca z klientami, dla których kwestie bezpieczeństwa i jakości obsługi stanowią kluczowy element doboru partnerów biznesowych
Cel strategiczny: stworzenie optymalnej struktury klientów / przewoźników oraz utrzymanie najwyższej jakość realizacji zleceń
Cel strategiczny: rozwój systemu glokalizacji transportów
Cel strategiczny: rozwój E-spedycji
Cele dodatkowe:
Wdrożone systemy cyberbezpieczeństwa
Skuteczność prowadzonych działań związanych z cyberbezpieczeństwem potwierdzają wewnętrzne oraz zewnętrzne audyty:
TMS
Ze względu na konieczność szybkiego dostosowywania się systemów informatycznych do zmieniających się potrzeb rynku opracowaliśmy własny system informatyczny klasy TMS. Dzięki temu ABC Czepczyński ma możliwość integrowania się z innymi systemami zewnętrznymi, co przyspiesza proces decyzyjny przy jednoczesnym utrzymaniu poufności danych i nieograniczonych możliwości rozwoju.
Digitalizacja
Wprowadziliśmy pełny elektroniczny obieg dokumentów wewnątrz firmy. Do 2025 roku będziemy gotowi na automatyzację fakturowania, elektroniczny system obsługi przewoźnika, pełną integrację z systemami księgowymi i systemami raportowymi naszych kontrahentów.
big data & cloud
Dzięki automatyzacji procesów w oparciu
o inteligentne rozwiązania chmurowe, a także dzięki zasobom BIG DATA, pozyskujemy nową wiedzę pozwalającą dostosować usługi do potrzeb rynku, zwiększać bezpieczeństwo, a także skalować działania operacyjne.
Sztuczna inteligencja
Dzięki automatyzacji procesów w oparciu
o inteligentne rozwiązania chmurowe, a także dzięki zasobom BIG DATA, pozyskujemy nową wiedzę pozwalającą dostosować usługi do potrzeb rynku, zwiększać bezpieczeństwo, a także skalować działania operacyjne.
Zapewnienie zgodności z Taksonomią UE
ABC Czepczyński nie jest ani dużą firmą, ani spółką giełdową, zatem nie ma obowiązku raportowania niefinansowego wnikającego z Dyrektywy Unii Europejskiej o sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD).
ABC Czepczyński identyfikując swój istotny wpływ na łańcuch wartości Klientów, którzy są objęci obowiązkiem raportowania, podejmuje proaktywne działania w celu przygotowania swojego wkładu do ich zakresów raportowania w postaci m.in. publikacji niniejszego Raportu ESG – bilans otwarcia.
Raportowanie Klientów w zgodności z taksonomią UE będzie bowiem polegało na raportowaniu działań samej Spółki Klienta dla potrzeb własnych, jak i działań jej dostawców, partnerów biznesowych i innych podmiotów z nią powiązanych.
S – social Społeczeństwo
Budowanie i utrzymywanie transparentnych relacji z Klientami, Podwykonawcami, Kontrahentami
W celu uzyskania mierzalności jakości swoich usług i usług Podwykonawców oraz swojej efektywności, Firma wprowadziła Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI):
liczba terminowo zrealizowanych frachtów
poziom zaangażowania pracownika
marżowość na poszczególnych klientach / branżach / rynkach
liczba pozytywnie zweryfiowanych przewoźników
liczba zamówionych samochodów vs liczba podstawionych