Spedytor – wyuczony zawód czy wrodzone predyspozycje?

Praca spedytora międzynarodowego wymaga wyjątkowej kombinacji umiejętności i cech charakteru. Szybkie tempo, presja czasu i konieczność znajomości języków obcych sprawiają, że odporność na stres, komunikatywność i elastyczność są kluczowe w tym zawodzie. Nowoczesne technologie, w tym platformy logistyczne i sztuczna inteligencja, pomagają usprawnić pracę, ale to wciąż człowiek musi zarządzać chaosem i dbać o każdy szczegół. Jakie cechy i umiejętności pomagają zapewnić profesjonalną obsługę klienta, w tym dynamicznym środowisku?  

W ABC Czepczyński pracuję od czternastu lat, z tego trzynaście na stanowisku menadżerskim w dwóch oddziałach naszej firmy. Co za tym idzie, zrekrutowałam i zatrudniłam kilkadziesiąt osób na stanowisko spedytora międzynarodowego. Mowa tu o spedytorze drogowym, bo w tym obszarze specjalizuje się ABC Czepczyński. 

Pozyskałam wielu świetnych specjalistów, którzy pracują lub pracowali ze mną przez wiele lat (w tym mój obecny zastępca, który w tym roku będzie świętował 10-lecie pracy), jak i również zaliczyłam kilka wpadek. Niektóre osoby nie sprawdziły się w roli spedytora.  

Udział w procesie rekrutacji oraz onboarding’u nowych pracowników przez wiele lat, jak również to, że sama pracowałam jako spedytor, pozwoliło mi zaobserwować, jakie cechy charakteru, osobowości, predyspozycje i umiejętności musi mieć osoba podejmująca pracę w spedycji międzynarodowej. 

Zakres obowiązków i umiejętności spedytora

Ustalmy na początek, jakie czynności obejmuje zakres obowiązków spedytora. Z pewnością są to: pozyskiwanie zleceń, analiza i wybór optymalnych dróg i środków transportu, ustalanie terminów załadunków i dostaw, negocjowanie umów i cen z przewoźnikami i klientami, przygotowywanie dokumentacji transportowej oraz monitorowanie postępu realizacji zleceń. 

Dodam, że wszystko odbywa się pod ogromną presją czasu, a o sukcesie lub porażce często decydują minuty. Przewożony towar jest wart kilkadziesiąt tysięcy Euro, a gdy nie dojedzie na czas, proces produkcji może zostać nawet wstrzymany. Tu wyłania się pierwsza i najważniejsza cecha spedytora: odporność na stres. Sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie, a spedytor musi być przygotowany na niespodzianki w najmniej odpowiednim momencie i umieć sprawnie i szybko reagować w dynamicznym środowisku. 

Niezbędna jest również płynna znajomość języka obcego i komunikatywność, w celu budowania długofalowych relacji z klientami i podwykonawcami. Praca z klientem nie zawsze jest prosta i przyjemna, dlatego potrzebna jest również cierpliwość i odpowiedzialność. Wypadałoby także dodać umiejętności sprzedaży i negocjacji. Wszystko odbywa się najczęściej w języku angielskim, choć podczas rekrutacji bardzo cenne są dla mnie znajomości innych języków, szczególnie niemieckiego i francuskiego. 

Energiczność, kreatywność i samodzielność dopełnią zestaw cech niezbędnych, aby sprawdzić się w roli spedytora międzynarodowego.  

Wpływ cyfryzacji na branżę spedycyjną

Myślę również, że wymagająca podkreślenia w przypadku podjęcia pracy jako spedytor, jest biegła obsługa komputera oraz otwartość na nieuniknioną w tej branży cyfryzację i digitalizację. Co zmieniło się na przestrzeni ostatnich 3-4 lat? Królująca obecnie i osławiona sztuczna inteligencja ułatwia spedytorom codzienną pracę. Algorytmy wyszukują zlecenia gotowe do obsługi, podpowiadają podwykonawców, pomagają optymalizować trasy. Przy prawidłowym korzystaniu, AI przyspiesza pracę i zwiększa wydajność. Firmy z branży IT prześcigają się w tworzeniu platform logistycznych, autonomicznych giełd transportowych i przeróżnych integracjach. Na dzień dzisiejszy nad tym wszystkim musi czuwać i obsługiwać – kompetentny i skoncentrowany spedytor. 

Wykształcenie czy chęci? Co liczy się w pracy spedytora 

Na koniec zostawiłam ciekawostkę, że do pracy w spedycji drogowej wcale nie potrzeba wykształcenia kierunkowego. Podczas szkoleń przeprowadzanych przez naszą firmę, można wszystkiego nauczyć się w ciągu kilku miesięcy. Zdobywanie wiedzy w połączeniu z codzienną praktyką odbywa się szybciej niż nauka teorii na studiach.  

Wszystkie wymienione przeze mnie umiejętności i kompetencje mogą być wrodzone lub wyuczone. Jedni kandydaci będą mieć je lepiej rozwinięte, u innych będą wymagały dodatkowego treningu. Wniosek? Sukces w tej branży zależy od chęci i nastawienia. Jak to mówimy w ABC Czepczyński – najważniejsza jest postawa.


Katarzyna Włodarczyk-Sabała, Regional Freight Forwarding Manager

Z ABC Czepczyński związana od 2010 r. Zarządza dwoma oddziałami firmy, odpowiadając m.in. za rekrutację i szkolenie nowych specjalistów. Menedżerka z bogatym doświadczeniem w branży transportu drogowego.

LinkedIn