Raport ESG
za 2023 rok
Niniejszy dokument powstał w okresie 01.03-30.04.2024 r. Autorem raportu jest Dział Jakości ABC Czepczyński.
Firma ABC Czepczyński, pomimo, iż nie ma obowiązku przygotowywania raportów niefinansowych, świadoma potrzeb klientów z łańcucha wartości oraz odnosząc się do swoich własnych wartości, podobnie jak w roku ubiegłym podjęła decyzję o stworzeniu raportu ESG, w którym podsumowane są dotychczasowe działania wpierające zrównoważony rozwój.
Raport był realizowany w dwóch etapach:
1 Diagnoza aktualnych strategii, polityk, działań spółki w zakresie zrównoważonego rozwoju
2 opracowanie Raportu ESG spółki
Rezultaty prac diagnostycznych oraz wnioski płynące z niniejszego Raportu mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych prac nad budowaniem Strategii ESG ABC Czepczyński
Model biznesowy
01.
KONIEC Z UBÓSTWEM
02.
ZERO GŁODU
03.
Dobre zdrowie
I jakość życia
» Prospołeczna kultura organizacyjna
» Bezpieczne miejsce pracy
» Wdrożone systemy bezpieczeństwa
04.
dobra jakość
edukacji
» Rozwój pracowników
05.
równość
Płci
» Sprawiedliwe traktowanie
06.
czysta woda
i warunki sanitarne
» Redukcja zużycia wody
07.
czysta
i dostępna energia
» Efektywność energetyczna
08.
wzrost gospodarczy
i godna praca
» Zdefiniowane cele ESG
09.
Innowacyjność,
Przemysł, infrastruktura
» Badania i rozwój
» Współpraca w łańcuchu dostaw
10.
mniej
nierówności
» Promowanie działań CSR i ESG
11.
Zrównoważone Miasta i społeczności
» Świadomość ESG
» Ochrona środowiska
12.
odpowiedzialna konsumpcja
i produkcja
» Gospodarka odpadami
» Optymalizacja zużycia materiałów
13.
DZIAŁANIA W DZIEDZINIE
KLIMATU
» Redukcja CO2
» Zarządzanie ryzykiem ESG
14.
Życie
pod wodą
15.
życie
na lądzie
» Bioróżnorodność
16.
pokój, sprawiedliwość
i silne instytucje
» Relacje z kontrahentami
» Rzetelne i etyczne działania marketingowe
» Zarządzanie ryzykiem ESG
17.
Partnerstwa
na rzecz celów
» Współpraca w łańcuchu dostaw
» Zdefiniowane cele ESG
Filary zrównoważonego rozwoju
E - Environment
środowisko
Systematyczne działania operacyjne mające na celu redukcję CO2, zużycie energii, wody oraz redukcję odpadów
Działalność inwestycyjna i rozwojowa wspierająca działania operacyjne
S - Social
społeczeństwo
Działania w zakresie sprzedaży, marketingu i PR mające na celu utrzymanie rzetelnej i jasnej komunikacji zewnętrznej
Budowa motywującej i angażującej kultury organizacyjnejtworzącej dobre miejsce do pracy i wspierającej rozwój pracowników ze szczególnym uwzględnieniem ESG
G - Governance
ład korporacyjny
Budowa i rozwój strategii ESG z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem środowiskowym
Dostosowanie działań do regulacji formalno-prawnych i organizacyjnych w zakresie ESG
E - ENVIROMENT Środowisko
Redukcja emisji CO2
optymalizacja
czasu pracy floty
system operacyjny
Safecargo tms
97% euro 5 i euro 6
Zrównowżony tabor spełniający wysokie normy emisji spalin i hałasu
35% floty
Elektromobilność
emisja co2
Obliczony ślad węglowy dla zakresów 1&2 oraz 3; rok 2023 jest traktowany jako rok bazowy, do którego będą odnosiły się kolejne raporty
Działania w obszarze środowiskowym
Bieżący monitoring zużycia energii
100% oświetlenie LED
Edukacja w zakresie oszczędzania energii
Panele fotowoltaiczne
o mocy 29,7 kWp
Mini PC lub terminale
o niskim poborze mocy
Inteligentna serwerownia ATMAN i chmura Microsoft Azure
Zainstalowane perlatory
na kranach
Naczynia myte wyłącznie w zmywarkach
Spłuczki
w toaletach dwuprzyciskowe
Systematyczny monitoring
i naprawiane nieszczelności
Edukacja w zakresie oszczędzania wody
Pełna segregacja odpadów
Drugie życie sprzętu IT
Elektroniczny obiegu dokumentów firmy
Brązowy medal Ecovadis 2023
Działalność badawczo-rozwojowa
Liczba prowadzonych projektów wewnętrznych
Liczba zaangażowanych pracowników w projekty
Liczba zintegrowanych systemów informatycznych
Zintegrowani klienci
Liczba skutecznie wdrożonych projektów wewnętrznych od 2019 r.
Liczba godzin pracowniczych przeznaczanych rocznie na realizowanie projektów rozwojowych
w 2023 r.
Zapewnienie bezpiecznego miejsca pracy
Przepisy, instrukcje
Zespół Zarządzania Kryzysowego
Uświadamianie i edukacja:
> szkolenie BHP dla nowych pracowników
> regularne ćwiczenia ewakuacyjne
Zintegrowany System Zarządzania (Jakość, Środowisko, GDP)
Przyjazne miejsce pracy
integracja
i wzajemny szacunek
zapobieganie wykluczeniu mniejszości
abc empatii
pozytywna atmosfera i partnerstwo
przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
budowanie świadomości
wolność wypowiedzi i OTWARTOŚĆ komunikacji
równe
traktowanie
kobiet
dzień doceniania pracownika
sprawiedliwe wynagrodzenie
jasna ścieżka kariery
premie
i benefity
Współpraca
prospołeczna:
Czepczyński
Family Foundation
G – GOVERNANCE Ład korporacyjny
Poziom świadomości i struktury ESG
Zdefiniowana ścieżka dekarbonizacji
cele
Cel nadrzędny: współpraca z klientami, dla których kwestie bezpieczeństwa i jakości obsługi stanowią kluczowy element doboru partnerów biznesowych
Cel strategiczny: stworzenie optymalnej struktury klientów / przewoźników oraz utrzymanie najwyższej jakość realizacji zleceń
Cel strategiczny: rozwój systemu glokalizacji transportów
Cel strategiczny: rozwój E-spedycji
Cele dodatkowe:
Wdrożone systemy cyberbezpieczeństwa
Skuteczność prowadzonych działań związanych z cyberbezpieczeństwem potwierdzają wewnętrzne oraz zewnętrzne audyty:
TMS
Ze względu na szybkość adaptacji systemów IT do zmieniających się potrzeb rynku, opracowaliśmy własny system TMS.
Digitalizacja
Do 2027 r. planujemy przestawić się na pełny elektroniczny obieg dokumentów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, automatyzację fakturowania, elektroniczny system obsługi przewoźnika, pełną integrację z systemami księgowymi i systemami raportowymi naszych kontrahentów.
big data & cloud
Każda automatyzacja / optymalizacja procesów w naszej firmie wymaga rozszerzenia zakresu gromadzenia informacji. Chcemy w 100% przechowywać wszystkie nasze dane w chmurze, zintegrowanej z naszym własnym systemem SafeCargo.
AI & ML
Do 2027 roku pracujemy nad rozwojem wirtualnej rzeczywistości, czyli systemu łączącego świat rzeczywisty i generowany komputerowo.
Zapewnienie zgodności z Taksonomią UE
ABC Czepczyński nie jest ani dużą firmą, ani spółką giełdową, zatem nie ma obowiązku raportowania niefinansowego wnikającego z Dyrektywy Unii Europejskiej o sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD).
ABC Czepczyński identyfikując swój istotny wpływ na łańcuch wartości klientów, którzy są objęci obowiązkiem raportowania, podejmuje proaktywne działania w celu przygotowania swojego wkładu do ich zakresów raportowania w postaci m.in. publikacji niniejszego raportu ESG.
Raportowanie klientów w zgodności z taksonomią UE będzie bowiem polegało na raportowaniu działań samej spółki klienta dla potrzeb własnych, jak i działań jej dostawców, partnerów biznesowych i innych podmiotów z nią powiązanych.
S – social Społeczeństwo
Budowanie i utrzymywanie transparentnych relacji z klientami, podwykonawcami, kontrahentami
W celu uzyskania mierzalności jakości swoich usług i usług podwykonawców oraz swojej efektywności, wprowadziliśmy Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI):
liczba terminowo zrealizowanych frachtów
poziom zaangażowania pracownika
marżowość na poszczególnych klientach / branżach / rynkach
liczba wiarygodnych weryfikacji przewoźników
liczba zamówionych samochodów vs liczba podstawionych