Raport ESG
za 2023 rok

Niniejszy dokument powstał w okresie 01.03-30.04.2024 r. Autorem raportu jest Dział Jakości ABC Czepczyński.

Firma ABC Czepczyński, pomimo, iż nie ma obowiązku przygotowywania raportów niefinansowych, świadoma potrzeb klientów z łańcucha wartości oraz odnosząc się do swoich własnych wartości, podobnie jak w roku ubiegłym podjęła decyzję o stworzeniu raportu ESG, w którym podsumowane są dotychczasowe działania wpierające zrównoważony rozwój.

Raport był realizowany w dwóch etapach:

1 Diagnoza aktualnych strategii, polityk, działań spółki w zakresie zrównoważonego rozwoju

2 opracowanie Raportu ESG spółki

Rezultaty prac diagnostycznych oraz wnioski płynące z niniejszego Raportu mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych prac nad budowaniem Strategii ESG ABC Czepczyński

Model biznesowy

01.

KONIEC Z UBÓSTWEM

02.

ZERO GŁODU

03.

Dobre zdrowie
I jakość życia

» Prospołeczna kultura organizacyjna​

» Bezpieczne miejsce pracy

» Wdrożone systemy bezpieczeństwa

04.

dobra jakość
edukacji

» Rozwój pracowników

05.

równość
Płci

» Sprawiedliwe traktowanie

06.

czysta woda
i warunki sanitarne

» Redukcja zużycia wody

07.

czysta
i dostępna energia

» Efektywność energetyczna

08.

wzrost gospodarczy
i godna praca

» Zdefiniowane cele ESG

09.

Innowacyjność,
Przemysł, infrastruktura

» Badania i rozwój

» Współpraca w łańcuchu dostaw

10.

mniej
nierówności

» Promowanie działań CSR i ESG

11.

Zrównoważone Miasta i społeczności

» Świadomość ESG

» Ochrona środowiska

12.

odpowiedzialna konsumpcja
i produkcja

» Gospodarka odpadami

» Optymalizacja zużycia materiałów

13.

DZIAŁANIA W DZIEDZINIE
KLIMATU

» Redukcja CO2

» Zarządzanie ryzykiem ESG

14.

Życie
pod wodą

15.

życie
na lądzie

» Bioróżnorodność

16.

pokój, sprawiedliwość
i silne instytucje

» Relacje z kontrahentami

» Rzetelne i etyczne działania marketingowe

» Zarządzanie ryzykiem ESG

17.

Partnerstwa
na rzecz celów

» Współpraca w łańcuchu dostaw

» Zdefiniowane cele ESG

E - ENVIROMENT Środowisko

Redukcja emisji CO2

optymalizacja
czasu pracy floty

system operacyjny
Safecargo tms

97% euro 5 i euro 6

Zrównowżony tabor spełniający wysokie normy emisji spalin i hałasu

35% floty

Elektromobilność

emisja co2

Obliczony ślad węglowy dla zakresów 1&2 oraz 3; rok 2023 jest traktowany jako rok bazowy, do którego będą odnosiły się kolejne raporty

Działania w obszarze środowiskowym

Bieżący monitoring zużycia energii ​

100% oświetlenie LED

Edukacja w zakresie oszczędzania energii​

Panele fotowoltaiczne
o mocy 29,7 kWp

Mini PC lub terminale ​
o niskim poborze mocy​

Inteligentna serwerownia ATMAN ​i chmura Microsoft Azure​

Zainstalowane perlatory ​
na kranach​

Naczynia myte wyłącznie ​w zmywarkach​

Spłuczki
w toaletach dwuprzyciskowe​

Systematyczny monitoring
i naprawiane nieszczelności​

Edukacja w zakresie oszczędzania wody​

Pełna segregacja odpadów

Drugie życie sprzętu IT

Elektroniczny obiegu dokumentów firmy

Brązowy medal Ecovadis 2023

Działalność badawczo-rozwojowa

42

Liczba prowadzonych projektów wewnętrznych

45%

Liczba zaangażowanych pracowników w projekty

290

Liczba zintegrowanych systemów informatycznych

76%

Zintegrowani klienci

155

Liczba skutecznie wdrożonych projektów wewnętrznych od 2019 r.

28 000

Liczba godzin pracowniczych przeznaczanych rocznie na realizowanie projektów rozwojowych

5 362 239,94 zł

w 2023 r.

S – social Społeczeństwo

Budowanie i utrzymywanie transparentnych relacji z klientami, podwykonawcami, kontrahentami

W celu uzyskania mierzalności jakości swoich usług i usług podwykonawców oraz swojej efektywności, wprowadziliśmy Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI):

liczba terminowo zrealizowanych frachtów

poziom zaangażowania pracownika

marżowość na poszczególnych klientach / branżach / rynkach

liczba wiarygodnych weryfikacji przewoźników

liczba zamówionych samochodów vs liczba podstawionych

Zapewnienie bezpiecznego miejsca pracy

Przepisy, instrukcje​

Zespół Zarządzania Kryzysowego ​

Uświadamianie i edukacja:
> szkolenie BHP dla nowych pracowników​
> regularne ćwiczenia ewakuacyjne​

Zintegrowany System Zarządzania (Jakość, Środowisko, GDP)

Sprawiedliwe traktowanie i przyjazne miejsce pracy

Przyjazne miejsce pracy

integracja
i wzajemny szacunek

zapobieganie wykluczeniu mniejszości

projekt
abc empatii

pozytywna atmosfera i partnerstwo

przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji

budowanie świadomości

wolność wypowiedzi i OTWARTOŚĆ komunikacji

równe
traktowanie
kobiet

dzień doceniania pracownika

sprawiedliwe wynagrodzenie

jasna ścieżka kariery

premie
i benefity

Współpraca
prospołeczna:

  • zaangażowanie pracowników w inicjatywy charytatywne (Szlachetna Paczka, WOŚP)
  • pomoc uchodźcom z Ukrainy

Czepczyński
Family Foundation

  • ABC Ekonomii, ABC Empatii
  • współpraca z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i OECD
  • integracja z uchodźcami wojennymi

G – GOVERNANCE Ład korporacyjny

Poziom świadomości i struktury ESG

Struktury odpowiedzialne za realizację działań ESG w ABC Czepczyński​
Działania CSR​
  • we współpracy z Chief Operating Officer / Board Member Czepczyński Family Foundation
Wykroczenia w zakresie mobbingu i dyskryminacji
  • Komisja ds. Przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji
Przestrzeganie kodeksu postępowania spółki
  • Zespół ds. Zgodności i Bezpieczeństwa (Compliance)
Elementy środowiskowe w zakresie posiadanych certyfikatów
  • Dział Jakości​
  • Zespół ds. Doskonalenia Zintegrowanego Systemu​
  • Pełnomocnik ds. Doskonalenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania
Prezes Zarządu ABC Czepczyński
Artur Czepczyński
nadzoruje wdrożenie i realizację działań ESG firmy, w tym CSR oraz korporacyjny systemem zgodności (Compliance)

Zdefiniowana ścieżka dekarbonizacji

cele

Cel nadrzędny: współpraca ​z klientami, dla których kwestie bezpieczeństwa i jakości obsługi stanowią kluczowy element doboru partnerów biznesowych

Cel strategiczny: stworzenie optymalnej struktury klientów / przewoźników oraz utrzymanie najwyższej jakość realizacji zleceń

Cel strategiczny: rozwój systemu glokalizacji transportów
Cel strategiczny: rozwój ​E-spedycji

Cele dodatkowe:
  • ochrona środowiska naturalnego
  • przeciwdziałanie korupcji
  • szybka, fachowa i terminowa realizacja usługi
  • monitorowanie, przestrzeganie i spełnianie wymagań prawnych i innych dotyczących realizacji usługi, ochrony środowiska oraz zidentyfikowanych aspektów środowiskowych
  • zatrudnianie kompetentnych pracowników, ​stale podnoszących umiejętności zawodowe ​oraz zaangażowanych na rzecz poprawy środowiska

Wdrożone systemy cyberbezpieczeństwa​

Skuteczność prowadzonych działań związanych z cyberbezpieczeństwem potwierdzają wewnętrzne oraz zewnętrzne audyty:​

  • DCOS-4,
  • ISO 9001:2015,
  • wewnętrzny system ochrony danych
  • zewnętrzny audyt przeprowadzony w grudniu 2023 roku

TMS

Ze względu na szybkość adaptacji systemów IT do zmieniających się potrzeb rynku, opracowaliśmy własny system TMS.

Digitalizacja

Do 2027 r. planujemy przestawić się na pełny elektroniczny obieg dokumentów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, automatyzację fakturowania, elektroniczny system obsługi przewoźnika, pełną integrację z systemami księgowymi i systemami raportowymi naszych kontrahentów.

big data & cloud

Każda automatyzacja / optymalizacja procesów w naszej firmie wymaga rozszerzenia zakresu gromadzenia informacji. Chcemy w 100% przechowywać wszystkie nasze dane w chmurze, zintegrowanej z naszym własnym systemem SafeCargo.

AI & ML

Do 2027 roku pracujemy nad rozwojem wirtualnej rzeczywistości, czyli systemu łączącego świat rzeczywisty i generowany komputerowo.

Zapewnienie zgodności z Taksonomią UE

ABC Czepczyński nie jest ani dużą firmą, ani spółką giełdową, zatem nie ma obowiązku raportowania niefinansowego wnikającego z Dyrektywy Unii Europejskiej o sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). ​

ABC Czepczyński identyfikując swój istotny wpływ na łańcuch wartości klientów, którzy są objęci obowiązkiem raportowania, podejmuje proaktywne działania w celu przygotowania swojego wkładu do ich zakresów raportowania w postaci m.in. publikacji niniejszego raportu ESG.

Raportowanie klientów w zgodności z taksonomią UE będzie bowiem polegało na raportowaniu działań samej spółki klienta dla potrzeb własnych, jak i działań jej dostawców, partnerów biznesowych i innych podmiotów z nią powiązanych.

Pliki do pobrania